Človek a vôňa

Tomáš Lukáč/10. februára 2024/Bytové vôňe

Je zrejmé, že čuch nie je najdokonalejší zo zmyslov. Zrak je omnoho dôležitejší, rovnako ako aj sluch, ale jedno prvenstvo čuch predsa len drží. Je totiž považovaný za niečo ako najbezprostrednejší zo zmyslov. To znamená, že v našom tele vyvolávajú rôzne vône rôzne podvedomé reakcie. Pozrime sa spolu aspoň v skratke nato, ako sa veci majú.

Je známe, že vône pôsobia na nálady človeka a dokonca aktivizujú niektoré liečebné procesy. Veď na tejto báze funguje aromaterapia. Vôňam sa venuje aj olfaktorika. Jedná sa o vedu, skúmajúcu vplyv vôní na komunikáciu. Áno, možno sa budete čudovať, ale najstaršia forma komunikácie je komunikácia vôňami. Neveríte? Spomeňte si na psy, ktoré si značkujú svoje teritórium, raky, ktoré hľadajú svoju mamu podľa vône, alebo dokonca psy, ktoré dokážu vycítiť priateľstvo, strach alebo dokonca odlíšiť od seba jednovaječné dvojičky. Z toho je jasné, že každý človek a každá situácia majú svoj vlastný, špecifický pach.

...

Reč vône poznal človek už dávno. Pred vyše piatimi tisíckami rokov sa snažil získať na svoju stranu bohov príjemnými vôňami vznikajúcimi pri pálení vzácnych živíc a driev. Odtiaľ vlastne pochádza aj názov parfém (per fumum – dym).
Vplyv vône na komunikáciu a život človeka sa však mení aj podľa toho, v akej krajine sa nechádzame. Napr. v Japonsku nezohráva vôňa žiadnu rolu v komunikácií, lenže taký Arab by sa mohol uraziť, kebyže pri komunikácií necíti váš dych. Keď človek na Araba pri rozhovore nedýcha, je to považované za prejav hanblivosti, ba dokonca drzosti až nadradenosti.

V roku 1990 prebehol výskum, ktorý mal zoradiť rôzne vône podľa stupňa populárnosti medzi populáciou. Z tohto vyšlo, že najobľúbenejšia vôňa je banánová. V tesnom závese sú za ňou citrónová, vanilková a pepermintová. Najneobľúbenejšia vôňa je vôňa cesnaku. Tieto preferencie sa však taktiež menia od krajiny ku krajine. Francúzi a Angličania milujú aníz. Severania zas citrón a čokoládu. Kanaďania milujú čerešňovú vôňu a prosím pekne, Švajčiari, vôňu práve upečenej pizze.

Je známe, že vône vplývajú na náladu človeka. Niektoré motivujú, iné ukľudňujú. Ukľudňovať dokáže hlavne levanduľa. Rozmarín a čokoláda pôsobia antidepresívne, citrón zas zvyšuje pracovný výkon. Koncentráciu a sústredenie podporujú bazalka a mäta, škorica zas zútulní domov. Najviac však upokojuje, ako je iste známe aj vám, vôňa kože blízkeho človeka. Najlepšie pri objatí.

V neposlednom rade plní dôležitú rolu v živote človeka to, že niektoré vône miluje a iné neznáša. Extrovertní ľudia uprednostňujú vône citrusov, introverti zas korenisté vône. Sebavedomé ženy uprednostnia lesné vône, ženy-romantičky uprednostňujú sladšie vône, ako napríklad broskyňa.

Vôňa niekedy povie viac ako tisíc slov a patrí medzi neoddeliteľné súčasti života.

zdroj: PhDr. Oľga Škvareninová, CSc. – Rečová komunikácia

Objavte čaro bytových vôni

...
...

Pridať komentár

Pre lepší online zážitok používame „cookies“. Vďaka nim presnejšie analyzujeme návštevnosť, upravujeme reklamu a užívateľské nastavenia. Súhlasíte so spracovaním súvisiacich osobných údajov?

Viac o cookies